"95 % av Sveriges materialflöden bygger på principen ”slit och släng” (Circular Gap Report Sweden, 2022)"
Det skapar ett beroende av att ständigt ta nya råvaror från planetens resurser och leder till stora utsläpp och stor produktion av avfall. Måsskit vill verka för ett nytt cirkulärt system som bygger på att material och produkter skacirkulera så att de brukas av fler och under en längre tid och att de även efter sin förbrukningstidkan demoleras och återanvändas. För att en cirkulär ekonomi ska fungera behöver uppskattningen av och efterfrågan på, återbrukade material öka.
Måsskit målsättning är att vara en del av en hållbar framtid och cirkulär ekonomi och vara en plats där man konkret kan göra skillnad. Både företag och privatpersoner bidrar med material och barn, elever och pedagoger som använder materialet i sin utbildning.
Idag möts barn och elever mest av färdigt material i förskola och skola. Återbruksmaterial kan bli ett viktigt tillägg i förskolornas och skolornas utbildning i deras Agenda 2030 arbete tillsammans med mer konvetionella material.
För kommunala förskolor och skolor styr kommunernas upphandlingsavtal vid inköp av material vilket sätter gränser för barns och elevers kreativa utforskande i lärandet. En annan anledning till att ett mer varierat cirkulärt material saknas på förskolor och skolor, är att lärarnas arbetstid inte räcker till att själva hitta okodat återbruksmaterial, därför är Måsskit en viktig plats.